//
Je leest...
Andere, Kampioenschappen, Sven wereldkampioen

Sven Nys: ‘De grootste crosser aller tijden, daar ben ik absoluut niet mee bezig’

Met alle toeters en bellen, zo werd Sven Nys drie dagen na het behalen van zijn tweede wereldtitel in Louisville ontvangen. ”Ik leef een beetje op een wolk, de grootste klop zal nadien komen”, aldus Nys.

Een dikke 200 fans hadden het ervoor over om bij het krieken van de dag de nieuwe wereldkampioen veldrijden te ontvangen op de luchthaven van Zaventem. Na een dikke knuffel met zoon Thibau en een snelle, maar innige zoen met echtgenote Isabelle, ging het naar het aanpalende Sheraton-hotel voor een persconferentie. Het was niet de eerste voor de wereldkampioen: ‘Ik heb de afgelopen dagen van de ene persconferentie naar de andere gelopen. Ik ben blij dat ik er nog eens eentje kan doen in mijn eigen taal’, aldus Sven Nys.

Sven had eerst en vooral oog voor de personen die hem gesteund hebben op zijn weg naar de wereldtitel. ”Het was een ongelofelijke sfeer. Natuurlijk maak je die ook zelf, maar ik heb ook veel te danken aan mijn ganse team. Ik heb een heel mooie week beleefd”. Ook qua organisatie was alles in Amerika tip top in orde. ” Ik denk dat dit moment het juiste moment was om naar de States te trekken. Het is duidelijk dat de sport daar echt leeft. We moeten proberen om de mensen daar meer te betrekken bij het Europese crossen, want zij horen er echt bij”.

”Ik hoef geen schavotje”– Sven Nys

De grootste zijn
Na zijn tweede titel ontstond er een heftige discussie over wie nu de grootste veldrijder aller tijden is. Terwijl menig veldritlegende zich druk in de strijd gooide, maakt Sven meteen komaf met de vraag. ”Ik ben absoluut niet bezig met wie nu de grootste is en wie niet. Je kan nooit generaties met elkaar vergelijken. Ik heb mijn ding gedaan tijdens mijn carrière en ben daar trots op. Ik hoef geen schavotje”. Goede wijn behoeft dus geen krans.

Vroeger en nu

Het WK in Louisville werd gekenmerkt door vreemde weersveranderingen. ”Vroeger had ik misschien anders gereageerd op de verandering van dag”, vertelt Sven. ”De ervaring kan misschien dat extraatje opleveren dat ik nodig heb om de klus te klaren”.

Wat hoopt Sven nog te bereiken, dit seizoen? ”Ik ga proberen om zoveel mogelijk te genieten, dit jaar. Ook hoop ik nog zoveel mogelijk overwinningen uit de brand te slepen”. Duimen dus dat het mag lukken.

Bekijk de foto’s van de aankomst van Sven in het fotoalbum

Wat vind jij? Reageer hier!

